Alfatihah., Ulama Terengganu, Pok Soh Wali meningg̷4l dunia

Innalillahi wainna ilaihiroojiuun..

Nama sebenar wali Allah yang mastur ini ialah Jusoh Bin Salleh dan dilahirkan pada tahun 1946. Beliau yang lebih diken4li deng4n panggil4n Pok Soh Wali beras4l dari Terengganu.

Pern4h suatu ketika d4hulu, tul4r satu kis4h di mana ada se0rang pak cik tua yang namp4k dhaif sungguh m4suk ke sebuah kedai makan. Ramai 0rang di kedai tersebut p4ndang ser0ng padanya. Akhirnya pak cik tua tersebut belanj4 habis semua orang dal4m kedai tu. Inilah pak cik yang dimaksudkan di dalam kis4h itu.

Sememangnya beliau seorang yang berperwatak4n sang4t zuhud dan dhaif. Orang-0rang sekitar Kuala Terengganu, Kemaman, Dungun, Kuantan mungkin mengenali wali Allah ni. Pok Soh Wali suka beriktiqaf di masjid dan surau.

Dikis4hkan oleh mereka yang pernah bertemunya, saban tahun Pok Soh dizinkan Allah Taala bertemu malam Lailatul Qadar.

Beliau tinggal di Bukit Bauk, Dungun. Sebuah kawasan yang penuh dengan kiisah- kiisah m1steri alam gh4ib seperti jiin dan seumpamanya. Dikis4hkan juga jin di kaw4san tersebut t4kut dan h0rmat pada Pok Soh.

Kadang-kadang beliau ada di Kuala Terengganu dan kadang-kadang ada yang melihat beliau di Kemaman. Saya percaya beliau seorang yang dikurniakan Allah Taala kar0mah yang besar.

Pok Soh Wali merupakan seorang ahli dalam ilmu tasawuf. Sesiapa yang berjumpa beliau pasti akan mendapat kata-kata na$ihat yang berbentuk penyucian hati.

Antara na$ihatnya ialah :

Orang mukmin yang hebat itu ialah :
1. Dia meninggalkan dunia, sebelum meningg4l dunia,
2. Dia ber$edekah sampai k4ya, bukan dah k4ya baru bersedek4h,
3. Dia berd4kwah sampai jadi alim, bukan dah alim baru berd4kwah,
4. Dia beramal sampai ikhlas, bukan dah ikhlas baru nak ber4mal.

Tvbuh itu dari t4nah, maka pen4warnya ialah apa yang datang dari t4nah. R0h itu dari Allah, maka pen4warnya juga adalah apa yang datang daripada Allah.

Diceritakan oleh Tuan Guru Ustaz Mustaffa Kamal Hamzah – Mudir Madrasah al-Hidayah, Batu Bur0k yang selalu mendapat na$ihat dan tunjuk ajar Pok Soh Wali:

“Pok Soh Wali ialah seorang wali Allah yang Allah Taala sembvnyikan. Siapa-siapa yang nak cari atau jumpa beliau pasti tak kan jumpa. Tapi kalau kita tak berh4jat pun nak jumpa beliau. InsyaAllah kita akan jumpa”

Al-faqir pernah h4mpir bertemunya dalam 10 meter sahaja pada tahun 2014, tapi itulah kehendak Allah Taala. Benar sungguh kata Tuan Guru Ustaz Mustaffa Kamal, Jumpa bila tak berh4jat, Hil4ng bila ia berh4jat.

Pernah dikis4hkan seorang pemuda yang sedang berfikir panj4ng di sebuah kedai makan tentang bagaimana nak selesaikan hut4ng yang berjumlah ribu4n ringgit.

Tiiba-tiiba Pok Soh Wali datang ke kedai tersebut. Pemuda ni k4sihan tengok Pok Soh dengan kead4an yang dhaif lalu dijemputnya duduk semeja dengan dia. Selesai makan, Pok Soh tanya kenapa muram. Pemuda itu beritahu tengah fikir macam mana nak b4yar hut4ng. Dengar penjelasan itu, Pok Soh pun berlalu pergi.

Malam itu, tiba-tiba saja pintu rumah pemuda tersebut dik3tuk dan ternyata4Pok Soh datang dengan menghulurk4n sepucuk sampul. Dalam s4mpul surat tu ada jumlah wang yang cukup, serupa dengan hut4ngnya. Yang mengh4irankan bagaimana Pok Soh tahu jumlah tersebut sedangk4n pemuda itu tak beritahu pun dan bagaiman4 juga Pok Soh menget4hui rumahnya. Wallahualam.

Pok Soh meningg4l dunia pada 7 Januari 2021 ketika berusia 75 tahun. Jenaz4hnya disem4dikan di T4nah Perkub0ran Islam Pantai Cah4ya Bulan, Kota Bharu, Kelantan.

Moga Allah Taala merahmati r0h para auliaNya. Amin. Al Fatihah buat buat arw4h Pok Soh.

*Oleh – Tengku Yusuff
*Sumber – Tuan Guru Ustaz Mustaffa Kamal dan maklumat awam.

Advertisement

(Visited 1 times, 1 visits today)

Leave a Comment